Újdonságok hírcsatorna
Cartaphilus Könyvkiadó

Az orosz kézirat - LORENZ, Konrad

LORENZ, Konrad

Az orosz kézirat

Eredeti cím: Das "Russische Manuskript" Die Naturwissenschaft vom Menschen
Fordította: Ifj. Kőrös László

Kategória: felnőtt ismeretterjesztés
Terjedelem: 494 oldal
Ár: 2000 Ft
ISBN-szám: 963-85882-0-9
Kiadás éve: 1998

Épp most kelt el az utolsó példány.


Fülszöveg:
Konrad Lorenz 1948. február tizennyolcadikán tért haza a hadifogságból. Szerény poggyásza néhány tisztálkodószerből, egy kukoricacsősípból, egy bádogkannából, két maga fonta kalitkából és egy vaskos kéziratcsomagból állt.
A kalitkákban egy búbos pacsirtát és egy kezes seregélyt hozott.
A körülbelül hétszázötven lapos kézirat kísérlet volt az összehasonlító viselkedéstudomány addigi vívmányainak filozófiai-biológiai megalapozottságú szintézisére – ezzel együtt pedig saját, ugyancsak jelentős eredményeinek összefoglalására, és egy modern természettudományos emberkép megalkotására. Felszabdalt szovjet cementeszsákok papírjára, hipermangánnal hígított tintával, olykor madártollal írta.
A barakk belső falán, ahol dolgozott, a süvöltő széltől vízszintesen nőttek a jégcsapok. Az addig tulajdonképpen elkényeztetett tudóst azonban óriási energiák fűtötték: lendületesen, nagy lelkesedéssel dolgozott, ontotta a felkiáltójeleket és aláhúzásokat. Igazolt ismeretek rendszerezett összességét vetette papírra: tudós tankönyvet alkotott, amely humánus világképének, mélységes bölcsességének is foglalata.Valójában minden könyve tankönyv.
Az orosz kézirat végül is csak félig készült el, mégsem tekinthető torzónak – a második részt, az emberi lény voltaképpeni természetrajzát Lorenz az Ember voltunk hanyatlásában, A tükör hátoldalában, Az úgynevezett gonoszban és más nagy hírű munkáiban írta meg.



Visszhang
(olvasói vélemények)
Beleolvasok!
(letölthető )
  • Nincs feltöltött részlet.
  • Nincs előszó.
  • Nincs utószó.
A könyvről megjelent kritikák
  • Nincs feltöltve.
Ajánlott linkek
  • Nincs feltöltött link.

„Alapjában véve megteheti-e egy természettudós, hogy bármilyen jelenség magyarázatául egy megmagyarázhatatlan és elképzelhetetlen erő létezését tételezze fel? Vajon akkor legitim módon teheti meg ezt, ha minden más magyarázat csődöt mond? Természetesen mindenkinek joga, hogy higgyen valami különösben, magasabb rendűben, sőt talán természeten kívüliben is, amely benne rejlik az életben és bennünk magunkban is. Senki sem teheti meg azonban, hogy a természetes történés oksági láncolatába valami természeten kívülit kauzális tényezőként illesszen be, majd úgy tegyen, mintha ezzel természetes folyamatokat magyarázott volna meg. […] Egy tényező, amelyet valaki kifejezetten egy bizonyos jelenség értelmezése céljából szopott az ujjából, minden, csak nem általános és ismert törvényszerűség.”
Konrad Lorenz