Újdonságok hírcsatorna
Cartaphilus Könyvkiadó

Karambol - BALLARD, James Graham

BALLARD, James Graham

Karambol

Eredeti cím: Crash
Fordította: Baló András Márton

Kategória: film,
Terjedelem: 216 oldal
Ár: 2900 Ft
ISBN-szám: 978-963-266-043-1
Kiadás éve: 2010

Karambol - BALLARD, James Graham megrendelése

Fülszöveg:
„Lefényképezett a feleségem autójában, ahogy a kezem átnyúlik a kardántengely csatornáján, alkarom belső felületét benyomja a króm sebességváltó kar, zúzódásos csuklóm pedig fehér combjának nyomódik; ahogy még zsibbadt szám Renata bal mellbimbóján csüng, miközben kiemelem mellét a blúzából, a hajam pedig az ablakpárkányra omlik; amint Helen Remington lovaglóülésben ül rajtam fekete szedánja anyósülésén, szoknyája a dereka körül, sebhelyes térde a műbőr ülésnek nyomódik, péniszem behatol szeméremtestébe, és a rézsútos műszerfal egy sor elmosódott ellipszist formál, mintha boldog ágyékainkból felszálló gömbök volnának.
Vaughan a vállamnál állt, mint valami tanár, aki készségesen segíteni kíván az ígéretes diáknak. Miközben azt a fényképet néztem, amin Renata mellével vagyok látható, áthajolt a vállam fölött, de valójában máshová figyelt. Hüvelykujjának töredezett körmével – aminek a szélére vastagon rá volt száradva a motorolaj – a króm mutatott és arra, ahogy a fiatal nő melltartójának feszes pántja találkozik vele. A fényképészet furcsa játéka folytán a fém és a nejlon együtt egy hevedert alkottak, amiből az alaktalan mellbimbó mintha kilökte volna magát, bele a számba.”

Kocsik és szex – első pillantásra ezek a főszereplői a tavaly elhunyt, kiváló angol író, J. G. Ballard kultuszkönyvének, a Karambolnak, de nem abban az értelemben, amint azt elsőre gondolná az ember, hanem szélsőséges, perverz, már-már aberrált formában, hogy így hívja fel a szerző a figyelmet a modern társadalom rejtett veszélyeire. Az autók szimbólumok, technologizált, ugyanakkor végtelenül törékeny világunk jelképei. A sebesség növelése, a tér meghódítása közben csak a biztonságérzet növekszik, a biztonság maga nem; a technológiai szupercsodákként reklámozott autók megdöbbentően könnyen válnak rengeteg ember fémkoporsójává, vagy a további életét megnyomorító objektumokká. Persze nem feltétlenül, vagyis ebből is létezik „kiút”: az összeroncsolt autók és az általuk összeroncsolt emberi testek a szexualitás új távlatait nyitják meg a könyv James Ballard nevű főhőse előtt, aki a betonrengetegben elveszített vagy elunt nemiséget az autóbalesetek okozta torzulásokban próbálja újra megtalálni.
A könyv és a belőle több mint húsz évvel később készült, David Cronenberg által rendezett, Cannes-ban díjnyertes film is nagy felhördülést váltott ki, ami napnál is világosabban mutatja, hogy még az ilyen szélsőséges figyelmeztetések ellenére is mennyire nem vesszük észre, mi zajlik körülöttünk.